این دستگاه در مریخ اکسیژن فراوری کرد، عکس

به گزارش اهدا بلاگ، دیجیاتو نوشت: ناسا پیروز شد تا با ابزار ماکسی (MOXIE) برای شانزدهمین و آخرین بار به وسیله مریخ نورد استقامت (Perseverance) در مریخ اکسیژن فراوری کند.

این دستگاه در مریخ اکسیژن فراوری کرد، عکس

پاملا ملروی، معاون اول ناسا در بیانیه این سازمان می گوید: عملکرد چشمگیر MOXIE نشان می دهد که استخراج اکسیژن از جو مریخ امکان پذیر است، اکسیژنی که می تواند در آینده به تأمین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک فضانوردان یاری کند. توسعه فناوری هایی که به ما امکان استفاده از منابع ماه و مریخ را ارائه می نماید، برای حضور طولانی مدت در ماه بسیار مهم است.

فراوری اکسیژن در مریخ به وسیله MOXIE

از زمانی که Perseverance در سال 2021 روی مریخ فرود آمده است، ماکسی در مجموع 122 گرم اکسیژن فراوری نموده است، چیزی به مقدار اندازه اکسیژنی که یک سگ کوچک در 10 ساعت به آن احتیاج دارد. MOXIE در کارآمدترین حالت خود قادر به فراوری 12 گرم اکسیژن در ساعت با خلوص 98 درصد بوده که این عملکرد دو برابر بهتر از اهداف اولیه ناسا است.

بعلاوه این ابزار با موفقیت تمام الزامات فنی خود را تکمیل نموده و در طول یک سال کامل مریخ در شرایط مختلفی کار نموده است.

در حالی که بسیاری از ابزارهای Perseverance با توجه به هدف علمی اولیه آن طراحی و ساخته شده اند، اما MOXIE بر اکتشافات انسانی آینده تمرکز دارد. در واقع ناسا با این ابزار برای اولین بار از فناوری استفاده نموده که می تواند در آینده باعث زنده ماندن انسان ها در سیاره سرخ گردد.

وجود یک سیستم فراوری اکسیژن می تواند به شیوه های مختلفی در مأموریت های آینده مورد استفاده قرار بگیرد، اما مهم ترین آن ها می تواند استفاده به عنوان منبع پیشران موشک باشد که در هنگام بازگشت فضانوردان به زمین مورد احتیاج است.

دانشمندان ناسا در برنامه های آینده خود قصد دارند تا یک سیستم کامل ایجاد نمایند که شامل یک ژنراتور اکسیژن مانند MOXIE و بعلاوه راهی برای مایع کردن و ذخیره آن اکسیژن می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1486

به "این دستگاه در مریخ اکسیژن فراوری کرد، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "این دستگاه در مریخ اکسیژن فراوری کرد، عکس" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دستگاه در مریخ اکسیژن فراوری کرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید