این اژدها، جام مقدس خزندگان است، عکس

به گزارش اهدا بلاگ، مارمولک های مانیتور بدون گوش، خزندگانی اژدها مانند هستند که به قدری نادر هستند که به آن ها لقب جام مقدس هرپتولوژی مطالعه خزندگان و دوزیستان را داده اند.

این اژدها، جام مقدس خزندگان است، عکس

تین مزدکی- مارمولک مانیتور بدون گوش Lanthanotus borneensis که در بورنئو، نزدیک نهرها در جنگل های بارانی زندگی می نمایند، از کرم خاکی، خرچنگ و ماهی تغذیه می نمایند. این گونه تنها عضو شناخته شده خانواده خود، یعنی خانواده Lanthanotidae است و به این معنی است، محققان هیچ چیز دیگری مانند آنها را تا امروز پیدا نکرده اند. تصور می گردد که آخرین جد مشترک این مارمولک در دوره کرتاسه و در حدود 145 میلیون تا 66 میلیون سال پیش، از هم جدا شده باشد.

مارمولک های مانیتور بدون گوش تا 50 سانتی متر طول رشد می نمایند، با بدن های باریک، اندام های کوچک و دم هایی که می توانند اشیا را با آن ها احساس نمایند. سر آن ها فاقد گوش های خارجی است، از این رو نام مارمولک مانیتور بدون گوش نامیده می گردد؛ به علاوه پلک های پایینی آن ها که در زیر آب بسته می شوند شفاف هستند.

بر اساس گزارشی که در سال 2014 به وسیله یک سازمان حیات وحش متمرکز بر تجارت گونه های وحشی منتشر شد، دانشمندان هنوز چیز زیادی در خصوص این مارمولک های مرموز نمی دانند، اما معتقدند سازگاری های حیوانات با سبک زندگی زیرزمینی سازگار است.

بر اساس یه مقاله که در سال 2013 در Herpetological Review منتشر شد، مارمولک های مانیتور بدون گوش روزهای خود را با پرسه زدن در زیر پوشش گیاهی و صخره ها در سواک حل نهرهای سنگی می گذرانند و شب ها برای یافتن غذا در خشکی و آب بیرون می آیند. خاک به فلس های توده ای آنها می چسبد، بنابراین وقتی بیرون می آیند، استتار دارند.

استخر مرگ دریای سرخ؛ برمودایی دیگر!

این پلنگ، یک پارکور کار است!/ فیلم

تصور می گردد که از دم خود به عنوان لنگر استفاده می نمایند و آن ها را به دور سنگ ها و ریشه ها می پیچند تا در سیل ها از بین نرود. به گزارش Animal Diversity Web، ظاهر غیرمعمول مارمولک های مانیتور بدون گوش باعث شد دانشمندان فکر نمایند که حلقه مفقوده بین مارها و مارمولک ها هستند، اما این موضوع بعداً رد شد. آنها بومی بورنئو هستند، جایی که با ترکیبی از جنگل زدایی و تجارت حیوانات خانگی، طبق لیست قرمز IUCN از گونه های در معرض تهدید قرار دارند.

منبع: livescience

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1495

به "این اژدها، جام مقدس خزندگان است، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "این اژدها، جام مقدس خزندگان است، عکس" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اژدها، جام مقدس خزندگان است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید